Friday, September 11, 2009

kisah aku dan terawih..


teraweh..
dari kecik aku diajar oleh ayahku supaya berteraweh..
di kelantan bile tibe je bulan ramadhan kerajaan akan mendirikan sebuah khemah teraweh yang dahulunya ditengah2 bandar kota bharu dan sekarang dah beralih ke perkarangan stadium sultan muhammad ke iv..



kisah 1 :
mase kecik2 dulu aku slalu je malas nak g traweh sbb imam bace panjang sgt..
kalo aku pegi pon setelah dipaksa..time aku smayang aku slalu je cari alternatif supaya tidak berasa lama dan lenguh berdiri. antaranya ialah mengira petak pada tikar, melihat binatang (semut or kumbang) berjalan dan mateku akan ikut kemana saje mereka pegi sehingga la aku xnampak..ehehe..


kisah 2 :
bila dah besar ni aku pegi la keje kat johor..traweh kat johor memang express..ade satu tempat tu aku dan abgku panggil traweh F1 sbb terlalu la cepat bacaan dan pergerakan imamnye..xpenah kujumpe traweh selaju itu..kesian kat pakcik2 yang letih (bukan lenguh) mengejar imam..kat johor rakaat ke-2 kompem bace surah 'QulhuAllah'..lepas tu baru aku sedar traweh kat klantan best!skrg siap import imam dari mesir tuu....

kisah 3 (berlaku tahun ni) :
mcm biase aku g smayang traweh kat khemah traweh yang disediakan oleh kerajaan negeri..baru nak stat smayang traweh org sblh aku naik ke saf dpn sbb kosong n tempat sblah aku diisi oleh seorang pakcik..lepas imam bace Al-Fatihah turn aku lak nak bace tibe2 aku dgr pakcik sblh aku bace kuat gilew..mcm dia plak imam..rase nak lempang je pakcik tu..nasib baik aku sabo..huh!ape la..xkan la xtau lagi hukum2 dalam smayang...lepas je abis 2 rakaat pertama aku blah cari tempat lain..

malam lainnye plak keadaan agak berbeza tapi lagi xmenyenangkan..pakcik sbleh aku nih asyik sendawa je n sendawa dia bau jering..mak aihh..ringan je kaki time tu nak jejak kopiah putih pakcik tu..adehh..ape la naseb...aku blah cari tempat lain slps 4rakaat sbb time siap 2 rakaat xdpt nak kua..org ramai..bayangkanlah mcm mane perasaan aku menahan bau jering...rase nak temuntah pon ade..rase nak trajang org pon ade....fuhh..sabo2


moral of da story..jgn ganggu org sekeliling smayang..kesiann...

0 comments: