Tuesday, September 15, 2009

Aku vs Retinal Detachment




kepada sesape yg xtau ape tu retinal detachment aku perkenalkan kat korang...ianya sejenis penyakit mate yang boleh membawa kepada buta..dan aku adalah manusia yang mengidap penyakit ni..



scleral buckle nih plak treatment yang dikatekan antara yang terbaik untuk membaiki retina yang detach tu..ni treAtment paling last aku jalani n doctor ckp dah berjaya tapi mate aku still Kabur..gambo ni menunjukkan keadaan mate akU skrg..



dah 4 kali aku jalani pembedahan..yang pertama doC masukkan silicone oil untuk support retina tu untuk reattacH, yang kedua removal of silicone oil tu, yang kEtiga lak aku xtau sgt tapi dia wat utk check mate aku sbb lepas buaNg silicone oil tu mate aku jadi lembik..yang terakhir lak untuk Tukar manik/kanta mate aku sbb dah jadi cataract sbb byk kAli operate n combined with scleral buckle dan merupakan yang paling lame dalam keempat2 pembedahan ni..yang last ni jugak adalah paling saket..huhu..sgt saket..


pembedahan kelima bakal menyusul untuk Buang scleral buckle tu..kepale aku dah mula kusut..macam2 benda dAh berlari2 anak kat dalam kepale aku nih...mcm mane aku nak hadapinYe lagi??banyak jagk la persoalan yang berjoging kat benak fikiran Aku..doc ckp xpyh buang melainkan benang tu keluar n tu la yang aku alami skrg..
macam mane ni??mcm mane aku nak keje??mcm mane aku nak kumpul duit??mcm mane aku nak build idop aku kalo asek dok ulang alik hospital??


ape patot aku buat??aku hanya mampu bersabar. berdoa memohon kepada Allah agar sembuhkan penyakit aku ni, berdoa, berdoa dan berdoa..aku percaya ada hikmah disebalik semua ni..
'u need to be strong'
kata2 ni la yang buat aku kuat hadapi semua ni sampai hari ni..i'll be strong..i will..for us n for our future..

insyaAllah..

0 comments: